Direktlänk till inlägg 20 november 2007

Så här var det.....

Av Åse - 20 november 2007 22:17

Dagens problem:

Om två kondensatorer på 400 och 800 pF parallellkopplas blir den totala kapacitansen 1200 pF, eller 1.2 nF om man hellre vill uttrycka det så. Om de i stället kopplas i serie blir den totala kapacitansen 1 genom 400 (vilket är lika med 0.0025) plus 1 genom 800 (vilket är lika med 0.00125), totalt 0.00375, och så slutligen 1 genom 0.00375 vilket är lika med 266.666667, alltså cirka 266.7 pF. (Om man som här använder värdena i picofarad som dom är (alltså utan att omvandla dem till farad först) så blir även svaret i picofarad. Är kapacitanserna angivna i olika enheter, eller om en massa andra saker är inblandade, som i reaktansformeln tidigare, kan man omvandla värdena till farad innan man sätter in dem i formeln.) När kondensatorer seriekopplas blir den totala kapacitansen alltid mindre än den minsta kapacitansen hos de inblandade kondensatorerna, annars har man räknat fel.

Jag hade iallafall Nästan räknat rätt.....


Jag är sååååå trött nu.... Natt natt alla mina älskade vänner därhemma som stöttar mig med mail telefonsamtal och små gulliga sms..

Puss på er!

 
 
Ingen bild

Anna-Karin

20 november 2007 23:21

Hej!
Hörru du.... det där var fakiskt krångligare än ekvationer.
Fast jag fattar inte det heller;-)
Vi ses väl snart hoppas jag.
Kram

 
Ingen bild

Annica

22 november 2007 10:42

Men herreguuuud vad du svamlar! Fattar ju ingenting av vad du skriver, dax för dej att sova nu ;)
Haha, nä då, jag är impad av dej darling. Snart måste vi ses, jag längtar super mycket efter dej.
Puss

 
Ingen bild

mathilda

24 november 2007 23:51

?????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????????

 
Ingen bild

Linda

26 november 2007 10:48

KLART att det blir julklappsbyte i år med! Säg tid och plats du så kommer jag!

 
Ingen bild

Linda

26 november 2007 11:32

Förresten, vet du vad en matta från Pappelina kostar UNGEFÄR i Insjön? Skulle ju ha haft... ;_)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Åse - 22 oktober 2008 19:20

HEJ KÄRA LÄSARE! JAG HAR FLYTTAT..  NU BLIR DET ÄNNU TOKIGARE  :=) MISSA FÖR GUDSSKULL NU INTE DETTA! DÅ BLIR JAG UNHAPPY NYA SIDAN HITTAR NI HÄR   Nähäää!! Fan skit i det då för satan. Går ju inte att länka ... SUG PÅ DENNA DÅ! HÄR KOMMER DEN.. OR...

Av Åse - 20 oktober 2008 17:28

Av Åse - 20 oktober 2008 16:43

Jomen problemet är ju att JAG VILL! Men inte har tid :=)... egentligen... Självklart så fattar jag att som man bäddar får man ligga, det är inte det jag menar.. Jag har själv tagit på mig saker till höger och vänster bara för att jag vill bry mig om ...

Av Åse - 19 oktober 2008 20:18

Alltså jag hinner ju ingenting! Fredan var stressigare än väntat.. MM jobbade.. Själv hann jag knappt slänga in mina väskor förrän det var dags att hämta trötta och hungriga barn på dagis o skola.. Besöket på Ica blev en mardröm där både jag o W grin...

Av Åse - 17 oktober 2008 10:00

Jag har sånt flyt!... Yeah! Allting har gått som på räls... Jippi! 2 kurser avklarade denna vecka! Nu är det bara lunchbuffén kvar med dessert och allt,  sen blir det HEMGÅNG! Fattar ni vilket hallelulja moment det är för mig?!   Home sweet home!   ...

Ovido - Quiz & Flashcards