Alla inlägg den 18 mars 2008

Av Åse - 18 mars 2008 19:50

Påsk ja...eller... nej det tar jag ingen notis om... Orkar inte med påskgula gardiner och löpare och fjädrar och sånt bjäfs.. Hinner ju knappt sätta dit det förrän det ska ner.. Inga påskägg blir det heller..Vaddå?  dom får så mycket godis under året ändå!Herregud! Nån måtta får det vara... Istället tänkte jag att tonåringen skulle arbeta hela påsklovet och vara barnvakt nån kväll så vi kunde ut gå och supa.. Har dom tråkigt så får dom väl gå ut och plocka kottar eller nått.. ;=) Nej skämt åsido.. (kanske)... I morgon åker jag hem..(håll koll på vädret) På torsdag ska jag  måla klart trappan, tapetsera klart i v-rummet, bygga en bänk till sparummet, måla panelen i hallen, dejta The Änk, Fredag jobbar jag och på lördag var vi visst bortbjudna..Söndag är det renovering på tapeten igen (ehhh kul) Så var det med den ledigheten...

Det är tur man är "übermensch"...

Det måste man oxo vara om man har en dotter som har noll koll på pengar.

Scenariot förra helgen:

Jag: - L, om du dammsuger ditt rum får du en tia!

L: - ehh... OK! Dammsuger sen runt alla smutskläder som ligger på golvet.

Någon timme senare:

L: - Jag skulle ju få en tia om jag dammsög mitt rum.

Jag: - Ja, jag har ingen löst just nu.. Du får den sen..

L: - När sen?

Jag : - Sen när vi åker och handlar lördagsgodis.

L: - När ska vi göra det då?

Jag : - SEN! 

L: - När är sen?

Jag: - När jag är klar och bestämmer att vi ska åka.

L:- Är de snart?

Jag : - Knappast.. Måste måla klart här först.. Gå och gör nått vettigt!

L:- Ok..

Några timmar senare.. När vi handlat, kommit hem och varit hemma ett tag.

L kommer in i köket: - Du är skyldig mig en tia!

Jag : - För vaddå???

L:- Jag skulle ju få en tia!

Jag : - JA men vi handlade ju lördagsgodis 30:- och leksaksindianer 30:- på dollar!

L: - Ja men jag fick aldrig nån tia!

Jag: - Neeej, men du fick ju indianerna som kostade 30:-

L:- Jaaaaaaaaaaaa. meeeeen jag skulle få en tiiiiiiaaaa....

Jag: - (Tålamodet, tålamodet) 30 spänn är mer än en tia serru!

L: - En tia är en tia och jag skulle faktiskt få det!

Jag : - Ahmen vafan.. lägg av nu... Gå o lek!

L:- JAG SKA ALDRIG MER DAMMSUGA ÅT DEJ!


Suck! ;=)


Så nu när jag kommer hem ska jag lära mina barn hur mycket en googolplex är !

En googolplex är tio upphöjt i en googol, d.v.s 10 ^ { 10^{100} }  Då 10 upphöjt till 10 är 10 000 000 000 så blir en googol upphöjt i 10 som följer : 1 0 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 000 upphöjt i 10

Resten kan du imagine.

Med dagens datorer skulle det ta ca 10 upphöjt till 85, år att bara skriva ut alla nollorna i talet. Om man använder Moores Lag (den lag som säger att processorkraften växer exponentiellt med tiden) så skulle man inte tjäna på att starta programmet förrän om över 500 år. Detta eftersom det om ett par år alltid kommer finnas en dator som skulle gjort det snabbare, det vill säga den nya datorn skulle bli klar före den gamla, trots att den gamla har ett par års försprång.

I sammanhanget kan nämnas att antalet elementarpartiklar i universum är uppskattat till 10 upphöjt till 80, stycken. Därför kan man inte skriva ner alla nollorna med den materia som finns tillgänglig, även om varje atom kunde omvandlas till papper och bläck.


Så det så!


*elmo*

Ovido - Quiz & Flashcards